Blender vs Houdini

مقایسه Blender و Houdini 

 برای مقایسه Blender و Houdini  اینگونه شروع میکنیم  که انیمیشن ها هرروزه  محبوبیت بیشتری پیدا می کنند.  این روزها انیمیشن ها برای اهداف مختلفی استفاده می شوند، از بازاریابی محتوای گرفته تا ساخت فیلم، بازی های رایانه ای و…

اما  سوال اینجاست  کدام یک  از نرم افزارهای  ساخت انیمیشن مناسب شماست ؟

بنابراین برای کمک  به  شما در انتخاب نرم افزار در اینجا به مقایسه Blender و Houdini میپردازیم.

Blender vs Houdini

Blender

Blender یک برنامه  open-source 3D یا منبع باز سه بعدی است که ازpipeline 3D ، مدل سازی، ریگ کردن، انیمیشن، شبیه سازی، رندرینگ، compositing،  motion trackingویرایش ویدئو و ساخت بازی پشتیبانی می کند و یکی ازبهترین پلتفرم های طراحی و انیمیشن است که به شما در رندرینگ، مدل سازی، VFX، شبیه سازی و ویرایش ویدئو کمک می کند.

ویژگی های Blender

این برنامه  کاملا رایگان است

بلندر یک نرم افزار منبع باز است.

این یعنی کاربران می توانند به راحتی به کد ها و منابع برنامه دسترسی داشته باشند و آن را مطابق نیاز خود تغییر دهند.

Blender در اسکریپت نویسی برای برنامه پایتون به شما کمک میکند

در مدل‌سازی، طراحی انیمیشن، شبیه‌سازی رندر، ردیابی حرکت، ایجاد و طراحی کامل بازی بسیار قدرتمند است

برای مدل سازی یک الگو، بازکردن UV، شبیه‌سازی مایع، قسمت‌های پوستی، مفصل‌ها و استخوان‌بندی کاراکترها، تحرک‌بخشی و جان دادن به اشیاهای پروژه، پردازش کارها و سایر شبیه‌سازی‌ها کاربردی است

شما می‌توانید از این برنامه برای ویرایش غیر خطی و ترکیب و ایجاد تعاملی بین برنامه‌های کاربردی سه بعدی مثل بازی‌ها استفاده کنید.

 Blender در سیستم عامل‌های لینوکس، مکینتاش و ویندوز قابل اجراست.

ادامه مطلب 

Blender مناسب چه کسانی است؟

بلندر یک برنامه ایده آل برای شرکتهای کوچک انیمیشن سازی، هنرمندان سه بعدی مستقل، فیلمسازان مستقل، دانشجویان است که شروع به است.

همچنین در استودیوهای بزرگتر انیمیشن، جلوه های تصویری و بازی های ویدیویی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا اصلاح آن نسبتاً آسان است، دارای یک تیم توسعه دهنده پاسخگو است و نیازی به مجوز ندارد.

Houdini

Houdini یک نرم افزار سه بعدی است که به کاربران در مدل سازی، انیمیشن، رندر، rigging و موارد دیگر کمک می کند. با توجه به این که در شبیه سازی یا  simulation بسیار قوی عمل میکند باعث شده Houdini یکی از بهترین نرم افزار های ساخت فیلم، بازی ها و motion graphics است، Houdini بصورت node base کار می کند. این جریان کاری مبتنی بر گره یا base node بودن  در هنگام اصلاح کار به شما کمک میکند، با تکرار این گره‌ها کار خود را ساده‌‌تر کنید. از هودینی بیشتر برای افکت های انفجاز، آتش، مایعات، پوست و مو و … و همین طور مدل سازی دست جمعی استفاده می شود. داینامیک  Houdini حتی یک سرو گردن بالاتر از Maya  می دانند.

ویژگی های Houdini

 

پشتیبانی این نرم افزار از تمامی platformهای دنیا یعنی macosx،  linux  و windows

بهره گیری از واسط گرافیکی مستقیم و کاربرپسند

مدل سازی چندضلعی

خلق اشیای هندسی

مدیریت نور وسایه

ابزارهای اضافی برای ویرایش حرکات

خلق و ویرایش صداهای زیبا

  Node Based Procedural محیط  را به شما میدهد که مدیریت و کنترل داده هایی که برای مدل، متریال، انیمیشن و جلوه های بصری تعریف می کنید را آسان تر می کند.

نرم افزار هودینی دارای افکت های بسیار زیادی می باشد و همین امر باعث می شود که کاربران برای استفاده از Houdini به پلاگین های کمکی احتیاجی نداشته باشند

اضافه شدن ابزاری جدید به نام pyro fx برای ساخت افکت های دود ، آتش و…

فن آوری Interactive Photorealistic Rendering برای مشاهده سریع تغییرات اعمال شده در صحنه

استفاده بدون نیاز به برنامه نویسی خاص حتی در صحنه های پیچیده

ساخت افکت های پیچیده و جلوه های ویژه ویدیویی و انیمیشن

شبیه سازی جمعیت به ساده ترین روش

پشتیبانی و عرضه نسخه های به روز و سریع

رندرینگ خارق العاده

پشتیبانی یکپارچه از زبان برنامه نویسی پیتون (PYTHON)

تعامل با سایر نرم افزارهای انیمیشنی مانند  Maya و ۳D Max

و…

تمام این ویژگی ها کمک میکنند  Houdini  از رقبای خود بهتر عمل کند

 

Houdini مناسب چه کسانی است؟

کلید موفقیت در یادگیری Houdini  داشتن دانش ریاضیات و الگوریتم‌ها است. یادگیری هودینی برای کسانی که پیشینه برنامه نویسی و ریاضیات دارند، آسان‌‌تر خواهد بود. کاربران دارای این مهارت ها، هودینی را نسبت به برنامه‌های سه بعدی رقیب مانند Autodesk Maya و    ۳D Max انعطاف پذیر‌‌تر می‌دانند.

برای دانشجویان نیز گزینه ی مناسبی است چرا که هودینی نسخه رایگان کیت Houdini FX خود را برای استفاده  انها و علاقمندان برای ایجاد پروژه‌های شخصی و غیر تجاری ارائه می‌دهد.هودینی برای استودیوهای VFX که در زمینه بازی، فیلم و تلویزیون کار میکنند و بویژه برای شبیه سازی سیال ها مفید است. کار با Houdini  ارزان‌‌تر و سریع‌‌تر پیش میرود . بسیاری از استودیوهای فیلم با بودجه بزرگ از هودینی استفاده کرده‌اند تا جلوه‌های برنده جایزه را در پروژه‌های خود ایجاد کنند.مانند استفاده دیزنی از هودینی در فیلم‌های Frozen and Zootopia و HBO در Game of Thrones. بسیاری از استودیوهای بازی‌های ویدیویی نیز از هودینی استفاده می‌کنند. بازی‌هایی مانند Call of Duty و League of Legends هر دو نمونه‌‌ای از این موارد هستند.استودیوها برای ساختن سیستم جلوه‌های ویژه که در صحنه‌های پیچیده ادغام می‌شوند، به هودینی متکی هستند. با این حال استودیوها معمولاً از ابزاری مانند مایا برای مدیریت مدلینگ استفاده می‌کنند و از هودینی برای ادغام جلوه‌های پیچیده شبیه سازی شده در صحنه‌های فیلم و انیمیشن‌های موجود استفاده خواهد شد.

مقایسه شبیه سازی در هودینی و بلندر

مقایسه Blender و Houdini l Blender یک مجموعه ایجاد سه بعدی منبع باز است که از مدل سازی، انیمیشن، شبیه سازی، رندرینگ، ترکیب بندی، و ردیابی حرکت، ویرایش ویدئو و ساخت بازی پشتیبانی می کند. در بلندر می توانید از شبیه سازی یا simulation استفاده کنید اما ابزار های مناسبی برای اینکار را پیدا نمی کنید . Bender بهترین پلتفرم طراحی و انیمیشن است .

هودینی قدرتمند ترین ابزار ها را برای شبیه سازی دارد که خروجی شبیه سازی آن از موتور رندر Mantra استفاده می کند . نرم افزار هودینی بر اساس سیستم گره یا نود کار می کند که این فرایند کار را برای مدل سازی و شبیه سازی بسیار آسان می کند .